از « طرح خاورمیانه جدید » تا « طرح خاورمیانه بزرگ »


این مطلب رو نه برای سیاسی بودن بخونید و نه برای اینکه در اینجا زندگی میکنید

فقط برای اطلاعات عمومی خودتون بخونید


واژه خاورمیانه نخستین بار در 1281 شمسی/ 1902 میلادی توسط یک آمریکایی به نام «آلفرد تایر ماهان» برای توصیف منطقه بین خاور دور و نزدیک  به کار رفت.  وی این پیشنهاد را طی مقاله‌ای پیرامون دشواری‌های خلیج فارس برای انگلیس در «نشریه نشنال ریویو» مطرح کرد. اندکی بعد، این واژه از سوی روزنامه تایمز لندن و سپس در مکاتبات رسمی دولت انگلیس، آنگاه توسط دولت‌های انگلیس و آمریکا در جنگ جهانی اول و دوم، مورد استفاده قرار گرفتواژۀ خاورمیانه به طور قطع از سال 1900 میلادی عنوان شده است ولی این امکان نیز وجود داردکه از اواسط قرن نوزدهم در اداره امور مربوط به هندوستان در وزارت خارجۀ بریتانیا نیز از این اصطلاح استفاده شده باشد.

اصطلاح خاورمیانه به علت اینکه از قاره اروپا به آن نگریسته می شد، نه خاور نزدیک به حساب می آمد و نه خاور دور.(Bernard:1965:9) گر چه امروزه منظور از خاورمیانه منطقه ای وسیعتر از آنچه که ماهان در نظر داشت می باشد ولی اهمیت و تأثیرات ژئواستراتژیکی این اصطلاح همچنان باقی است.


فایل زیر که در قالب پاورپوینت ارائه شده، اطلاعاتی کامل و جامع در رابطه با طرح خاورمیانه بزرگ می باشد که توسط اسرائیل و آمریکا طرح ریزی شده است.

دریافت فایل پاورپوینت


حجم: 7.98 مگابایت