روستای پاشاکلا دشت‌سر

 

پاشاکلا دشت سر، روستایی در استان مازندران از توابع شهرستان آمل دربخش دشت سر غربی که ازشمال به روستای مهدیخیل واز جنوب به روستاهای کمدره ومعلم کلا واز شرق به روستای میله واز غرب به روستای فیروزکلا منتهی گردیده واقع منتهی شده است .

این روستا دارای قدمتی 220ساله وجمعیتی بالغ بر1450نفر و420خانوار می باشد.

پاشاکلا دشت سر دارای ابنیه هایی ازجمله سرای مهدی سلطان وسقاخانه و... می باشد که درمیراث فرهنگی شهرستان آمل به ثبت رسیده است .

این روستا دارای امکاناتی از جمله دهیاری وشورای اسلامی ودفتر مخابرات ،خانه بهداشت،دفتر پست بانک،دبستان ابتدایی شش کلاسه،مدرسه راهنمایی دخترانه وپسرانه،دبیرستان پسرانه، مسجد موسی ابن جعفر ، حسینیه ،دوهیئت به نامهای هیئت ابوالفضل وهیئت فاطمه الزهرا،صندوق تعاونی نوید،مؤسسه قائم (عج)،شرکت تعاونی روستایی، شرکت بارمان دانه،3باب نانوایی،قصابی و... می باشد.

« موقعیت نسبی:

روستای پاشاکلا در مرکز جغرافیای دهستان دشت سر و در جنوب شرقی بخش جلگه ای شهرستان آمل واقع است. فاصله این روستا تا شهر آمل 5/6 کیلومتر است.

موقعیت جغرافیایی روستای پاشاکلا با مرکزیت دکل مخابرات:

طول جغرافیایی: 52 درجه و 25 دقیقه و 234 ثانیه طول شرقی نسبت به گرینویچ لندن.

عرض جغرافیایی: 36 درجه و 25 دقیقه و 507 ثانیه عرض شمالی نسبت به خط استوا ارتفاع از سطح دریای آزاد 110 متر است.

شیب عمومی روستا از غرب به شرق و از جتوب به شمال می باشد. بلندترین قسمت روستا در انتهای قسمت روستا در سمت راست دهانه رود مِلیت برابر با 140 متر و پائین ترین قسمت روستا در انتهای جنوب شرقی آن، جنب مزار امیر شمس الدین و در رتفاع 85 متر از سطح دریا واقع شده است. شیب متوسط آن معادل 8/1 درصد است.

آب و هوای روستای پاشاکلا:

به لحاظ آب و هواشناسی،‌ باتوجه به نزدیکی پاشاکلا به شهر آمل، تابع اقلیم آن بوده و دارای آب  و هوای معتدل و مرطوب در تابستان و سرد و مرطوب در زمستان و بر اساس تقسیم بندی کوپن علامت اختصاری آن ""c.s.a می باشد. این روستا تحت تاثیر دو میکرو اقلیم نیز قرار دارد که عبارتند از:

1- میکروکلیمای دره ی کلرد و بارش ناشی از آن به خصوص در فصل کاشت و برداشت برنج قسمت های جنوب غربی آن و حوالی دهانه رود مِلیت را تحت تاثیر قرار می دهد. به طوری که گاه در منطقه بالا بنگاه بارندگی اتفاق می افتد. این در حالی است که در منطقه مزار امیر شمس الدین هوا صاف و آفتابی است.

2- میکروکلیمای دره ی گرم رود بر قسمت های شمال شرقی آن در فصل پائیز و زمستان اثر می گذارد و باعث افزایش در این منطقه می شود. در روز اول دی ماه که خورشید بر مدار رأس الجدی عمود می تابد، زاویه ی تابش خورشید بر پاشاکلا معادل 30 درجه است و در روز اول تیرماه که خورشید بر رأس السرطان عمود است،‌بر پاشاکلا با زاویه ی 77 درجه می تابد.

منابع طبیعی روستای پاشاکلا:

از جمله منابع طبیعی این روستا،‌ اراضی زراعی با خاک های ماسه ای و درشت دانه، با ضریب نفوذ پذیری بالاست و آب های سطحی آن شامل رودخانه های منشعب از کاری رود نظیر حَشم رود، ولیک رود، پاشارود و انشعاب کتل کش، نظیر ولیک بند و کدوبند می باشد که اراضی شالیزاری و باغ های منطقه را آبیاری کرده است. ضخامت خاک در این روتا به ده متر هم می رسد که خاک های سطحی ماسه ای و دانه درشت و خاک های زیرین رُسی و دانه ریز است که در عمق به دانه های درشت شن، ریگ و قلوه سنگ ها نیز می رسد و به هنگام حفاری چاه های متعدد نمایان خواهد شد. پی سنگ های این منطقه بخشی از صفحه ی توران ((دریای خزر)) از جنس ورقه ی اقیانوسی می باشد. آبرفت های دره کواترنر که از دامنه های شمالی البرز جدا شده اند در شکل گیری و برون رفت آن،‌از آب های دریای خزر نقش داشته اند. »1












منبع: 1.فرهنگ و جغرافیای روستای پاشاکلا، عسگر کشاورز